En sopa på att sortera?

Köpstoppet är inlett och Stefan har redan gett sig av till stugan för att röja lite. Inget Väla här inte! Själv är jag fortfarande dunderhängig i min förkylning, och mina bihålor är till salu om någon? Nähä, inte det...

Igår tog jag i allafall tillfället i akt att fundera lite över vår sopsorteringsförmåga. Det kan alltså ha sina ljuspunkter att behöva ligga i sängen en hel dag. Nåväl. Jag tyckte, efter att jag gjort vår lista, att vi inte är så pjåkiga. Men visst kan vi bli bättre!

Vi har sedan länge sopsorterat:

* Hårdplast
* Glas
* Aluminium
* Pappersförpackningar
* Tidningar
* Batterier
* Glödlampor

Något kortare tid även sorterat:

* Mjukplast

Och idag inför vi på prov att i en vecka sopsortera:

* Matavfall

Går det bra, och vi hittar ett hållbart system, kommer vi naturligtvis att fortsätta med det. Återkommer med rapport om hur det går. Sopsorterar du? Kan du bli lite bättre? Berätta!

Här har Helsingborg stad samlat frågor och svar om sopor.

Kommentarer
Postat av: Sonja T

Länken var kanon:) Vad gäller dina bihålor så... tack, men nej tack - jag är så glad att mina äntligen gett sig av till dom sälla jaktmarkerna:)

Krya på dig gumman!



Kram, Sonja

2009-02-02 @ 00:08:05
URL: http://sonja-365foton.blogspot.com/
Postat av: mia

Jo du Ingela! Här sopsorteras det, vare sig om man vill eller ej...som villaägare är man "tvingad" att sortera ALLT!!! Det KAN ha sina nackdelar att lägga all matrester i en papperspåse som kommunen är så generösa att bjuda på...som sagt ALLT sorteras! Visst är det märkligt att allt är plötsligt förpackat med mjukplast! NÄR dök den upp i våra liv?

2009-02-02 @ 13:22:37
URL: http://scrappat.se
Postat av: Glasöron

Vi har nyss börjat med "matsortering" här i K-stad och det är inga problem. Bor i hyreshus, vi får pappåsar att lägga i och lägger sen påsen i tunna utanför. Inte nåt svårt alls! Tyvärr har vi inte mjukplastsortering här, skulle gärna sorterat den med annars. Lycka till!

2009-02-04 @ 16:11:22
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0