En sopskenshistoria

Ibland är människor underliga, korttänkta och kanske en aningen missunsamma.

Var på soptippen idag och skulle slänga trädgårdsavfall. Mellan de små gröna containrarna gick en kvinna med en fantastiskt vacker svart lykta i handen. Hon tittade sig omkring för att se i vilken av containrarna hon skulle slänga den.

Jag såg framför mig hur fin den skulle vara i vår lilla koloniträdgård och när hon stack ner handen i en container (dessutom fel -  för en metallförpackning är väl ändå inte en lykta?) ropade jag  "Nej". Jag gick bort till henne och sa att inte ska du väl kasta den? Hon svarade att "jo", det skulle hon. Då frågade jag om inte jag skulle kunna få den istället. Svaret blev "Varför det?". 

Aningen förvånad och skamsen svarade jag att den skulle vara jättefin i min lilla koloniträdgård. Men hon sa att den var trasig, och att den inte tålde att stå ute, för hon hade minsann redan haft den ute. I mina ögon var den lilla rosten på lyktan supercharmig och helt i den stil jag vill ha det. (Och om inte annat kunde jag ha tagit reda på det gigantiska starinljus som fortfarande fanns kvar i den.) Men jag gav upp, eftersom jag förstod att hon inte hade för avsikt att skänka mig hennes lykta, som hon bestämt sig för att kasta bort. 

Undra vad hon tänkte på, när hon åkte iväg i sina stora stadsjeep från soptippen? Knappast på en liten sopa som jag, som tigger lyktor på sopstationer...

Kommentarer
Postat av: mia

Då ska du veta att det dessutom är FÖRBJUDET att "ta" saker från tippen!! Sanslöst eller hur?!

2009-03-29 @ 21:31:23
URL: http://scrappat.se.scrappat.se
Postat av: Ingela

Jo, det var det jag visste, så därför frågade jag snällt...

2009-03-29 @ 21:54:35
Postat av: mia

Fast jag har faktiskt lyckats få med mej en hel moppe från tippen!! Jag blev helt kär i en ljusblå/vit antik moppe som en kille skulle kasta...sprang fram och fick den gladeligen av honom! Då kommer en "sopgubbe" och säger att SÅ får man inte göra!!! Jag säger att jag förstår inte vad han menar...jag ångrade mej när jag skulle kasta moppen och nu åker den hem igen!! Vad skulle han säga?!

2009-03-30 @ 09:49:46
URL: http://scrappat.se.scrappat.se
Postat av: Jenny

Hej, hej!

Trillade in hit via knapptryckningar hit och dit, och här var det mycket vettigt att läsa om!



Ja, helknasigt är det att man inte ska få ta vara på saker och ting från en tipp!??!?!?

Det skulle väl bara vara bra om "skräpet" kunde göra någon annan lycklig en stund??



Inte fattar jag vitsen med hur allt har blivit, men det är kanske inte heller meningen...Haha!



Själv är jag en ekorre av stora mått, och samlar på all möjlig bråte.



Hmmm...men kom precis på att det står faktiskt en hel del skräp i mitt garage som ska till tippen.

Och troligtvis är det inte en kotte som frågar mej om det är något dom kan få...Hehe!



Jag kommer nog tillbax in hit....Hoppas det är ok?

Ha det bra! //Jenny (-:

2009-04-02 @ 04:26:11
URL: http://telasejaka.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0