Från trädgård till tallrik

Igår var det dags för premiär på SVT 2 för "Från trädgård till tallrik". I 6 program ska vi här få lära känna och följa paret Sarah och Monty Don i engelska  Herefordshire, som odlar sina grönsaker ekologiskt i sin trädgård och sedan lagar god mat av dessa.

Våra förväntningar var höga. Kanske för höga? Gårdagens program bjöd inte på så många nyheter förutom att det är bra att plantera gräslök runt sitt morotsland, eftersom det håller morotsflugan på avstånd. Och så att det tar så lång tid för palsternackor att gro, att man hinner odla rädisor i samma jord under tiden.

Men mest orolig blev jag över Herr Dons tempo. För inte måste man väl springa in i köket med sin hink med nyupptagen färskpotatis och i farten riva av myntan ur krukan? Även om han bedyrande att potatisen redan efter en timma ur jorden börjar tappa smak. Och måste han slå i pålarna i marken med sådan frenesi att jag känner att jag får hjärtklappning där jag liggger i soffan och försöker varva ner inför helgens ledighet?
 
Nja, Herr Don borde ägna sig lite mer år "slow gardening". Det är i allafall vad vi föredrar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0